zondag 28 maart 2010

Natuurpark Lelystad.

Dit wordt een lang bericht! Vanmorgen ben ik met een medewerker van het Flevolandschap meegeweest om een aantal van de dieren in het Natuurpark Lelystad te voeren. Het was wel vroeg opstaan voor de zondagmorgen (helemaal als je wekker niet afgaat en je maar 10 minuten de tijd hebt om je te wassen en aan te kleden :-/!) maar ik heb er geen spijt van!
Laat ik maar beginnen met een close up van een eland:

Elanden hebben een langere bovenlip omdat ze vaak bladeren van takken aftrekken. Bij paarden zie je bijvoorbeeld dat de boven- en onderlip aansluiten op elkaar, dat zijn echte grazers.

Deze doerak is een Aziatische Kleinklauw otter.

Goh, wat kunnen die beestjes schreeuwen om eten zeg! Je moet ook nog goed oppassen want....voor je het weet hangen ze in je broek (en vlees eronder)!

Deze statige dame of heer is een wilde zwaan.

We kennen allemaal de knobbelzwaan, die heeft een oranje snavel.

Dit zijn een aantal Pater Davidherten, een echt moeras hert.

Als ze bang zijn vluchten ze het liefst het water in. We hebben op hun terrein nog gezocht naar een kleintje die gisterenavond of vandaag geboren is. Moeder heeft het jong zo goed verstopt dat we het niet konden vinden. De eerste week a 10 dagen blijven de kleintjes uit het zicht, daarna voegen ze zich bij de moeder. Er zijn nog meer hindes die op het punt van werpen staan.

De heer en meester over de kudde wisenten aan het ontbijt.

Wat een imposante dieren zijn dit! In Polen heb ik ze, op afstand, in het wild gezien en toen vond ik ze al groot.

Dit is nou letterlijk een oude zeug!

Ze was de enige die bij het ontbijt was, jammer want er loopt ook een zeug met biggetjes! Afin je kunt niet alles hebben en nu kon ik haar goed bekijken. Wat een lekkere dikke vacht heeft ze nog!

Toen we verder reden zagen we, dicht tegen elkaar aan, twee zeugen liggen. Aangezien er al een paar dagen twee zeugen 'gemist' werden, zou het wel eens zo kunnen zijn dat ze misschien biggetjes hadden gekregen. Auto neergezet en om het terrein heen gelopen zodat we aan de achterkant konden kijken.

Ja hoor!! Tussen de twee moeders in lagen de biggetjes heerlijk te slapen!!

In de wirwar van pootjes, lijfjes etc telden we er zeker een stuk of 6. Zo schattig!

En of je nou bovenop je broer of zus ligt te slapen, het maakt allemaal niet uit!
De zeug blijft vooral de eerste dagen bij de beer uit de buurt omdat die wel eens een jong wil verorberen. Deze zijn daar nu te groot voor, ze zijn ongeveer een week oud.

Dit waren mijn belevenissen op deze zondagmorgen!
Yvonne

4 opmerkingen:

marijke zei

zoooooooooooo jij hebt even een prachtige start van je dag gehad zeg wat en gave foto's ook dank je wel dat ik even mee mocht genieten met je

Anoniem zei

Je kan zo het *nieuw's* vertellen alsof het een flim is die voorbij komt...ik hing aan je *lippen* maar die van mij grazen niet hoor hi,hi, die *krullen* bij het zien van al het mooi's wat jij heb vastgelegd in jullie mooie natuur...(nat-uur) was gelukkig zalig weertje toch?

Bedankt.....xxx

Warme groetjes,
Anita.

Anoniem zei

Hey Zus,

Wat heb jij een onwijs gave ochtend gehad. Wat lijkt me dat bijzonder om mee te maken, al dat wild zo bij elkaar. En die biggetjes .... enig. Spreek je later.

Toedels.

Sandra zei

Ja, dit is leuker dan een kinderfeestje!! Wij gaan regelmatig naar dit Natuurpark toe en zijn toen ook getuige geweest van een geboorte van een paar wilde zwijntjes. Het is heerlijk daar!! De jongens zullen wel jaloers zijn als ze de foto's en jouw verhaal morgen horen en zien!!
Knuffel Sandra